Železničný a diaľničný systém
PRE 200
Oddelenie železničného zvršku a nástupišťa - nástupištné hrany PRE 200® sú tvorené železobetónovým prefabrikátom tvaru ležatého U (PRE 200.1) a železobetónovou konzolovou doskou (PRE 200.2).
Nástupištná konštrukcia typu PRE 200® umožňuje čistenie koľajového lôžka strojnými čističkami koľajového lôžka bez potreby odsunu koľajového roštu.
V miestach spojenia dolnej a hornej časti sú osadené pásy elastoméru, zabezpečujúce pružné spojenie. Pevnosť spojenia zabezpečujú dve skrutky, osadené do oceľových koľajničiek a upevnené dvoma pozinkovanými matkami. Nástupištné hrany slúžia na oddelenie železničného zvršku a nástupišťa. Nástupištné hrany sa ukladajú na pásový základ do lôžka z cementovej malty. So základom sú fixované pomocou troch kotviacich tŕňov cez navŕtané otvory zaliate cementovým mliekom.
Takáto nástupištná konštrukcia vyhovuje pre projektovanie nástupíšť s výškou nástupištnej hrany 550 mm nad TKP a pre vzdialenosť nástupištnej hrany od osi priľahlej koľaje v priamej 1725 mm v súlade s požiadavkami pre dodržiavanie kinematického obrysu vozidla UIC GB, UIC GC a priechodného prierezu 1-SM/ŽSR. Prefabrikáty svojimi skladobnými rozmermi umožňujú aj výstavbu nástupíšť pri koľaji v oblúku s polomerom Rmin = 250 m.
Takáto nástupištná konštrukcia vyhovuje pre projektovanie nástupíšť s výškou nástupištnej hrany 550 mm nad TKP a pre vzdialenosť nástupištnej hrany od osi priľahlej koľaje v priamej 1725 mm v súlade s požiadavkami pre dodržiavanie kinematického obrysu vozidla UIC GB, UIC GC a priechodného prierezu 1-SM/ŽSR. Prefabrikáty svojimi skladobnými rozmermi umožňujú aj výstavbu nástupíšť pri koľaji v oblúku s polomerom Rmin = 250 m.
|
|
Technické informácie
|
Nástupištná hrana PRE 200.1
-
dĺžka: 995 ± 5 mm
-
šírka: 1000 ± 5 mm
-
výška: 115/135 ± 5
-
hmotnosť: 280 kg(ks)
|
Podpora konzolovej dosky PRE 200.2
-
dĺžka: 995 ± 5 mm
-
šírka: 900 ± 5 mm
-
výška: 700 ± 5
-
hmotnosť: 590 kg(ks)
|
Postup zhotovenia základu
-
rozmery základu : 900 x 600-800 mm (šírka x výška), podľa terénu (dĺžka)
-
kvalita betónu: prostý betón B20
-
základová škára: v nezámrznej hĺbke podľa miestnych podmienok, štrkové lôžko hrúbky 150 mm
-
základ musí byť osadený v úrovni min. 100 mm pod spodnou úrovňou lôžka železničného telesa
-
vrchná plocha základu: vodorovná v pozdĺžnom aj priečnom smere, nie hladiť, rátať s hrúbkou lôžka pre hranu 20 - 40 mm
Postup osadenia podporovej konzoly PRE200.2
-
osadiť prvú podporu konzolovej dosky
-
s podporou manipulovať len v polohe ako je osadzovaná a len pomocou určeného manipulačného oka, ktoré je zapožičané výrobcom
-
v spodnej časti v otvoroch pre nastavovanie sú osadené skrutky vyčnievajúce smerom dolu cca 20 mm
-
podporu vyrovnať v pozdĺžnom aj priečnom smere a do vodorovnej polohy pomocou nastavovacích skrutiek (alternatívny spôsob osadenia je pomocou drevených klinov)
-
ďalšie podpory osadiť postupne podľa predchádzajúcich pokynov
-
cez dva zadné kónické otvory vyvŕtať do základu otvor φ 20 - 22 mm, dĺžka cca 200 mm (príprava pre kotvenie) po definitívnom vyrovnaní skupiny prefabrikátov (počet určí stavbyvedúci, orientačne 10 ks) zhotoviť debnenie prednej a zadnej strany úložnej špáry cez dva zadné a jeden predný otvor naplniť priestor medzi podporou a základom cementovou maltou
-
do vyvŕtaných otvorov zaraziť kladivom kotviace tŕne φ 14 mm, dĺžka 300 mm
-
otvory vyplniť a zahladiť cementovou maltou (styčné plochy prefabrikátov nevypĺňať maltou)
-
po stuhnutí cementovej malty vyskrutkovať nastavovacie skrutky, očistiť od cementu a použiť pre ďalšie podpory
Postup osadenia konzolovej dosky PRE 200.1
-
na podporu konzolovej dosky umiestniť gumové pásy - jeden dĺžky 995 na žliabku vpredu, dva dĺžky 200 mm na vrchnú plochu vzadu (viď výkresy)
-
do kotviacich U profilov v konzolovej dosky vložiť skrutky a pootočiť o 90º (skrutky sú súčasťou dodávky)
-
konzolovú dosku pomocou manipulačného prípravku vo vodorovnej polohe uložiť na podporu tak, aby skrutky prešli cez otvory v podpore
-
zaskrutkovať kotviace skrutky zo spodnej strany podpory
-
polohu dosky v smere ku koľajisku určí projekt
Skladovanie, manipulácia, dodávanie
-
Prefabrikáty sa skladujú na rovnom, spevnenom a odvodnenom teréne na drevených paletách.
-
Konzolové dosky sú uložené po 3 ks na paletách 1000 x 1000 mm. Navzájom sú oddelené drevenými hranolkami.
-
S hotovými prefabrikátmi sa manipuluje pomocou zdvíhacieho zariadenia so samosvorným závesom, ktorý je zapožičaný ako súčasť dodávky výrobcu.
-
Podpory konzolovej dosky sa ukladajú úložnou plochou na palety 1000 x 1000 mm, prefabrikáty sa nesmú ukladať na seba.
-
Na manipuláciu pri vyťahovaní z foriem sa používa špeciálne vahadlo. Povýrobná manipulácia a doprava na stavbu sa vykonáva na paletách dopravnými prostriedkami v polohe, v ktorej budú prefabrikáty zabudované.
-
S podporami sa na stavbe manipuluje pomocou zdvíhacieho zariadenia so špeciálnym závesným okom.
Mechanicko - fyzikálne vlastnosti
-
betón B35 (odolný voči mrazu a rozmrazovacím látkam, použité frakcie 0-4, 4-8, 8-16)
-
betonárska oceľ BSt 500/A, BSt 550/A, 10505R (krytie výstuže 25 mm)
Súvisiace podklady
Ako podklad pre výrobu a použitie nástupištných hrán PRE 200® slúži podniková technická norma PREMAC TN-08/2001.
Na stiahnutie
Nástupištné hrany
Realizácie
Ďalšie produkty: