Železničný a diaľničný systém
PRE 160
Oddelenie železničného zvršku a nástupišťa - nástupištné hrany PRE 160® sú železobetónové prefabrikáty tvaru L slúžiace na oddelenie železničného zvršku a nástupišťa.
Ukladanie nástupištných hrán
Nástupištné hrany sa ukladajú na pásový základ do lôžka z cementovej malty. So základom sú fixované pomocou dvoch kotviacich tŕňov cez navŕtané otvory zaliate cementovým mliekom. Jednotlivé dielce sú v pozdĺžnom smere spájané na pero a drážku. Na bočných stranách dielcov sú dištančné výstupky 1 mm, ktoré zabezpečujú priestor pre dilatáciu nástupištnej konštrukcie. Takáto nástupištná konštrukcia vyhovuje pre projektovanie nástupíšť s výškou nástupištnej hrany 200 až 300 mm nad TKP a pre vzdialenosť nástupištnej hrany od osi priľahlej koľaje v priamej 1650 mm v súlade s požiadavkami pre dodržiavanie kinematického obrysu vozidla UIC GB, UIC GC a priechodného prierezu 1-SM/ŽSR. Prefabrikáty svojimi skladobnými rozmermi umožňujú aj výstavbu nástupíšť pri koľaji v oblúku s polomerom Rmin = 250 m. Nástupištné hrany PRE 160® sú vhodné pre modernizáciu, údržbu, opravu a rekonštrukciu nástupíšť. Nástupištná konštrukcia typu PRE 160® neumožňuje čistenie koľajového lôžka strojnými čističkami koľajového lôžka bez odsunu koľajového roštu.
Statika
Nástupištná konštrukcia typu PRE 160® vyhovuje pre zaťaženie cestujúcimi a zaťaženie plošinovými batožinovými vozíkmi s normovým zaťažením na nápravu 23 kN a s radou batožinových vlečných vozíkov pre manipuláciu s batožinami, spešninami a poštovými zásielkami v súlade s TNŽ 73 4959.
Skladovanie, manipulácia, dodávanie
Prefabrikáty sa skladujú na rovnom, spevnenom a odvodnenom teréne na drevených paletách. S hotovými prefabrikátmi sa manipuluje pomocou samosvorného závesného zariadenia, resp. ručne. Nástupištné hrany sa ukladajú úložnou plochou na palety 1000 x 1000 mm, prefabrikáty sa nesmú ukladať nad seba. Na manipuláciu pri vyťahovaní z foriem sa používa špeciálne vahadlo. Povýrobná manipulácia a doprava na stavbu sa vykonáva na paletách dopravnými prostriedkami v polohe, v ktorej budú prefabrikáty zabudované. Skladanie a manipulácia na stavbe sa vykonáva so žeriavom s použitím špeciálneho závesného zariadenia cez montážne otvory vytvorené vo zvislej stene prefabrikátov.
|
|
Technické informácie
|
Nástupištná hrana PRE 160®
-
dĺžka: 995/975 ± 5 mm
-
šírka: 450 ± 5 mm
-
výška: 600 ± 5 mm
-
hmotnosť: 270 kg(ks)
|
Postup zhotovenia základu
-
rozmery základu: 450 x 600-800 mm (šírka x výška), podľa terénu (dĺžka)
-
kvalita betónu: prostý betón B15
-
základová škára: v nezámrznej hĺbke podľa miestnych podmienok, štrkové lôžko hrúbky 150 mm
-
základ musí byť osadený v úrovni min. 100 mm pod spodnou úrovňou lôžka železničného telesa
-
vrchná plocha základu: vodorovná v pozdĺžnom aj priečnom smere, nie hladiť, rátať s hrúbkou lôžka pre hranu 20 - 30 mm
Postup osadenia prefabrikátov
-
úložné lôžko je nutné zhotoviť zo suchého betónu z kameniva frakcie 0/8 (sypký, nelepivý – cement ako pre B 20) hrúbka lôžka: 25 - 30 mm, je potrebné rátať so sadnutím 5 - 10 mm
-
vrchnú plochu lôžka treba zrovnať do roviny pomocou vodováhy, pomocou murárskej lyžice v lôžku vytvoriť ryhy v priečnom smere
-
pomocou manipulačného zariadenia opatrne na celú plochu vložiť prefabrikát, počas montáže kontrolovať vo zvislom aj vodorovnom smere
-
do správnej definitívnej polohy usadiť prefabrikát poklepom gumovým kladivom
Postup kotvenia prefabrikátov
-
kotviace otvory: alternatíva A - na základe v pozdĺžnom smere vytvoriť priebežný otvor hĺbky min. 200 mm a šírky min. 40 mm alternatíva B - v mieste otvoru v prefabrikáte vŕtať otvor min. φ 200 mm (vhodnejšie)
-
kotviace železá : rebrovaná oceľ φ 14 mm, dĺžka 350 mm
-
cez otvor v prefabrikáte naliať do vyvŕtanej diery pomaly vodu, do otvoru vložiť kotviacu výstuž, otvor zaliať betónovou zmesou min. B 20, konzistencie K 3, z kameniva frakcie 0/16 mm - nie piesok!
-
pootáčaním a poklepaním výstuže dosiahnuť vyplnenie otvoru a obalenie
-
s kotvením začať po vložení cca 10 prefabrikátov
Mechanicko - fyzikálne vlastnosti
-
betón B35 (odolný voči mrazu a rozmrazovacím látkam, použité frakcie 0-4, 4-8, 8-16)
-
betonárska oceľ BSt 500/A, BSt 550/A, 10505R (krytie výstuže 35 mm)
Súvisiace podklady
Ako podklad pre výrobu a použitie nástupištných hrán PRE 160® slúži podniková technická norma PREMAC TN-08/2001.
Nástupištné hrany
Na stiahnutie
Realizácie
Ďalšie produkty: