Železničný a diaľničný systém
PRE 155
Oddelenie železničného zvršku a nástupišťa - nástupištné hrany PRE 155® sú železobetónové prefabrikáty tvaru L slúžiace na oddelenie železničného zvršku a nástupišťa. Modernizácia nástupíšť Nástupištné hrany PRE 155® sú vhodné pre modernizáciu, údržbu, opravu a rekonštrukciu nástupíšť v staniciach s mimoúrovňovým prístupom cestujúcich na celoštátnych dráhach normálneho rozchodu pre rýchlosť do 160 km/h vrátane. Nástupištná konštrukcia typu PRE 155® neumožňuje čistenie koľajového lôžka strojnými čističkami koľajového lôžka bez odsunu koľajového roštu. Ukladanie nástupištných hrán Nástupištné hrany sa ukladajú na pásový základ do lôžka z cementovej malty. So základom sú fixované pomocou dvoch kotviacich tŕňov cez navŕtané otvory zaliate cementovým mliekom. Jednotlivé dielce sú v pozdĺžnom smere spájané na pero a drážku. Na bočných stranách dielcov sú dištančné výstupky 1 mm, ktoré zabezpečujú priestor pre dilatáciu nástupištnej konštrukcie. Takáto nástupištná konštrukcia vyhovuje pre projektovanie nástupíšť s výškou nástupištnej hrany 550 mm nad TKP a pre vzdialenosť nástupištnej hrany od osi priľahlej koľaje v priamej 1725 mm v súlade s požiadavkami pre dodržiavanie kinematického obrysu vozidla UIC GB, UIC GC a priechodného prierezu 1-SM/ŽSR. Prefabrikáty svojimi skladobnými rozmermi umožňujú aj výstavbu nástupíšť pri koľaji v oblúku s polomerom Rmin = 250 m. Statika Nástupištná konštrukcia typu PRE 155® vyhovuje pre zaťaženie cestujúcimi a zaťaženie plošinovými batožinovými vozíkmi s normovým zaťažením na nápravu 23 kN a s radou batožinových vlečných vozíkov pre manipuláciu s batožinami, spešninami a poštovými zásielkami v súlade s TNŽ 73 4959. Skladovanie, manipulácia, dodávanie Prefabrikáty sa skladujú na rovnom, spevnenom a odvodnenom teréne na drevených paletách. S hotovými prefabrikátmi sa manipuluje pomocou samosvorného závesného zariadenia, resp. ručne. Nástupištné hrany sa ukladajú úložnou plochou na palety 1000 x 1000 mm, prefabrikáty sa nesmú ukladať nad seba. Na manipuláciu pri vyťahovaní z foriem sa používa špeciálne vahadlo. Povýrobná manipulácia a doprava na stavbu sa vykonáva na paletách dopravnými prostriedkami v polohe, v ktorej budú prefabrikáty zabudované. Skladanie a manipulácia na stavbe sa vykonáva so žeriavom s použitím špeciálneho závesného zariadenia cez montážne otvory vytvorené vo zvislej stene prefabrikátov. |
Technické informácie
Nástupištná hrana PRE 155®
|
Postup zhotovenia základu
- rozmery základu: 750 x 600-800 mm (šírka x výška), podľa terénu (dĺžka)
- kvalita betónu: prostý betón B15
- základová škára: v nezámrznej hĺbke podľa miestnych podmienok, štrkové lôžko hrúbky 150 mm
- základ musí byť osadený v úrovni min. 100 mm pod spodnou úrovňou lôžka železničného telesa
- vrchná plocha základu: vodorovná v pozdĺžnom aj priečnom smere, nie hladiť, rátať s hrúbkou lôžka pre hranu 20 - 30 mm
Postup osadenia prefabrikátov
- úložné lôžko je nutné zhotoviť zo suchého betónu z kameniva frakcie 0/8 (sypký, nelepivý – cement ako pre B 20) hrúbka lôžka: 25 - 30 mm, je potrebné rátať so sadnutím 5 - 10 mm
- vrchnú plochu lôžka treba zrovnať do roviny pomocou vodováhy, pomocou murárskej lyžice v lôžku vytvoriť ryhy v priečnom smere
- pomocou manipulačného zariadenia opatrne na celú plochu vložiť prefabrikát, počas montáže kontrolovať vo zvislom aj vodorovnom smere
- do správnej definitívnej polohy usadiť prefabrikát poklepom gumovým kladivom
Postup kotvenia prefabrikátov
- kotviace otvory: alternatíva A - na základe v pozdĺžnom smere vytvoriť priebežný otvor hĺbky min. 200 mm a šírky min. 40 mm alternatíva B - v mieste otvoru v prefabrikáte vŕtať otvor min. φ 200 mm (vhodnejšie)
- kotviace železá : rebrovaná oceľ φ 14 mm, dĺžka 350 mm
- cez otvor v prefabrikáte naliať do vyvŕtanej diery pomaly vodu, do otvoru vložiť kotviacu výstuž, otvor zaliať betónovou zmesou min. B 20, konzistencie K 3, z kameniva frakcie 0/16 mm - nie piesok!
- pootáčaním a poklepaním výstuže dosiahnuť vyplnenie otvoru a obalenie
- s kotvením začať po vložení cca 10 prefabrikátov
Mechanicko - fyzikálne vlastnosti
- betón B35 (odolný voči mrazu a rozmrazovacím látkam, použité frakcie 0-4, 4-8, 8-16)
- betonárska oceľ BSt 500/A, BSt 550/A, 10505R (krytie výstuže 35 mm)
Súvisiace podklady
Ako podklad pre výrobu a použitie nástupištných hrán PRE 155® slúži podniková technická norma PREMAC TN-03/2000 a Povoľovací list ŽSR 006/00-ŽS.
Nástupištné hrany
|
|
|
|
Na stiahnutie
Nástupištná hrana PRE 155 Typový list na stiahnutie |
Realizácie
Ďalšie produkty:
|
|
|
|
| ||||||||||
|
|
|